Elbląg (stacja kolejowa)


Elbląg, będący istotnym punktem komunikacyjnym, jest dworcem kolejowym, który znajduje się w Elblągu, w województwie warmińsko-mazurskim, w Polsce. Warto zaznaczyć, że zgodnie z klasyfikacją PKP, dworzec ten otrzymał kategorię C.

W strukturze dworca wyróżniamy 3 zadaszone perony, które są ze sobą połączone za pomocą przejścia podziemnego, co znacznie ułatwia podróżnym poruszanie się po obiekcie.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji w Elblągu odzwierciedla zmiany w liczbie podróżujących na przestrzeni lat. W niżej przedstawionej tabeli można zauważyć różne wskaźniki, które ilustrują roczną oraz dzienną wymianę pasażerską w kolejnych latach.

RokRoczna wymianaDzienna wymiana pasażerskaLokalizacja w Polsce
20171 100 0003 00080
20181 130 0003 100
20191 130 0003 10090
2020695 0001 90082
2021803 0002 20087
20223 000

Historia

Budowla, o której mowa, została wzniesiona w latach 1845–1847. W przeszłości znana była pod nazwą wschodniego dworca, czyli Ostbahnhof. Z biegiem lat, od 1895 roku, z terminalu kolejowego zaczęły kursować bezpośrednio tramwaje, co znacząco wpływało na komunikację w regionie.

Przed wejściem do dworca mieścił się również urokliwy park z małym stawem, który oferował mieszkańcom Elbląga miejsce do odpoczynku i relaksu.

Przebudowy i modernizacje

Dworzec kolejowy w Elblągu przeszedł wiele istotnych modernizacji na przestrzeni lat, które miały na celu poprawę jego funkcjonalności oraz estetyki. W 1937 roku budynek został gruntownie przebudowany, co miało na celu dostosowanie go do rosnących potrzeb pasażerów.

W 1999 roku, z okazji wizyty Jana Pawła II w Elblągu, powstało przejście podziemne, które umożliwia mieszkańcom i turystom łatwe dotarcie do okolicy Zatorza.

Modernizacja, która miała miejsce w latach 2010–2011, była kolejnym znaczącym krokiem w rozwoju obiektu. Koszt inwestycji wyniósł około 5,5 mln zł i została zrealizowana dzięki funduszom z PKP SA oraz budżetu państwa. Uroczyste otwarcie zmodernizowanego dworca odbyło się 30 grudnia 2011 roku, podczas którego zaprezentowano nowoczesne rozwiązania architektoniczne.

W ramach dalszych działań modernizacyjnych, w okresie od lipca 2017 do października 2018 zrealizowano projekt wiaduktu nad torami stacyjnymi. Inwestycja, której koszt szacowano na 35 mln zł, powstała w wyniku współpracy konsorcjum firm MTM S.A. i Vistal. Wiadukt ten łączy dzielnicę Zatorze z centrum miasta, co znacznie usprawnia komunikację.

W 2019 roku w budynku dworca zainstalowano biletomaty, co ostatecznie przyczyniło się do wygody pasażerów, umożliwiając im szybkie i proste zakupienie biletów.

Lokomotywownia

W przeszłości w Elblągu istniała lokomotywownia, która pełniła istotną rolę w funkcjonowaniu transportu kolejowego. Należy na przykład zauważyć, że w roku 1941 operowała tutaj Lokomotywownia Elbląg, znana również jako Lokbf Elbing.

Zarządzana była przez lokomotywownię w Malborku, określaną jako Bw Marienburg – Westpr, co podkreśla związki regionalne pomiędzy tymi dwoma miejscowościami.

Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":

Elbląg Zdrój (przystanek kolejowy) | Rubno Wielkie (przystanek kolejowy) | Elbląg Zdrój

Oceń: Elbląg (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:11